Als een kip met een kop - Reisverslag uit Fortress Hill, Hong Kong van Mandy Steehouwer - WaarBenJij.nu Als een kip met een kop - Reisverslag uit Fortress Hill, Hong Kong van Mandy Steehouwer - WaarBenJij.nu

Als een kip met een kop

Door: mandysteehouwer

Blijf op de hoogte en volg Mandy

14 Juni 2010 | Hong Kong, Fortress Hill

Mijn laatste verhaal was alweer twee weken geleden. Dit omdat wij in onze 6e week eigenlijk niet zoveel hebben meegemaakt. Niet zoveel hebben meegemaakt houdt dus ook in dat het eten bij de dierenarts en met het Research Team de bar in duiken niet door zijn gegaan.

Vorige week vrijdagavond zijn Leonie en ik voor de derde keer naar de lichtshow gaan kijken. Het is gewoon zo ontspannend om daar op de boulevard te zitten met een blikje drinken, een zakje chips en een lekker temperatuurtje. In dit erop volgende weekend zijn we zaterdag naar Lamma Island geweest. Dit is een groot eiland dat tegenover Hong Kong Island ligt. Je kan alleen via een Ferry op Lamma Island komen. Voor mij is Lamma Island omgedoopt tot honden eiland, omdat er erg veel honden los lopen (wel in de buurt van hun eigenaar hoor!). Verder is dit eiland heel erg mooi van natuur, met bos en strand, en heeft het gezellige terrasjes en winkeltjes. Zondag zijn we naar één van DE bezienswaardigheden van Hong Kong geweest, namelijk The Peak. The Peak is zoals de naam waarschijnlijk al verraad een piek, een topje van een hoge berg. Vanuit deze top van de berg heb je een waanzinnig uitzicht over Hong Kong. Om boven te komen moet kan je via een 100 jaar oud spoorlijntje met een treintje omhoog. Dit omhoog gaan gaat aardig stijl en overal wordt omschreven hoe stijl het wel niet gaat maar dat er gelukkig nog nooit ongelukken zijn gebeurt. Boven op de top waren verschillende winkelcentra met vele souvenirtjes (ik heb nu dus een grotere handbagagekoffer nodig voor op de terugweg).

Maandag begon onze 7e stageweek met een ontmoeting met onze nieuwe medestagiair Sylvia. Sylvia is een schoolgenoot van Jacky en doet dezelfde opleiding als hem, Ecology. Sylvia is ontzettend stoer en grappig en overal voor in. Zo heeft zij ons vrijdagmiddag samen met Jacky verrast en een schema uitgezet met wat ze ons willen laten zien. Jacky en Sylvia hebben bedacht dat ze ons één dag cultuur, één dag natuur en één dag “uitgaan” willen laten zien. Zo staat ons eerste bezoek (“uitgaan”) gepland voor aankomende zondag naar Macau. Macau behoorde tot voor kort bij Portugal, dus overal zijn de Portugese accenten nog terug te vinden. Maar behalve de Portugese bezienswaardigheden kent Macau ook zijn vele casino’s en een hondenrace. Ik sta natuurlijk te popelen om de hondenrace te zien!!!

Woensdag was het weer tijd voor de paardenrace. Dit keer was ook Stef aanwezig, een jongen die ik op mijn vakantie in Zuid-Frankrijk had ontmoet. Hij had een kleine stop in Hong Kong op zijn terugweg van een backpack avontuur in Australië naar huis. Dat hij er ook was maakte het extra gezellig! Over de race: Ik had op vier paarden gewed (twee racen en elke race paard nr. 4 en 11) en dat alle paarden als één van de eerste drie binnen zouden komen. De “eerste” race (het was al de 4e race van de avond), kwam paard 11 als derde binnen. Jeej weer een verdubbeling van mijn 10 dollar inzet!! En mijn tweede race kwam paard 4 als derde binnen, zo heb ik mijn inzet dus terug gewonnen. Gister hoorde we ook dat Chris deze avond als VIP bij de paardenrace was als dierenarts, helaas zijn we die misgelopen omdat hij een smsje had gestuurd naar ons oude telefoonnummer, balen!

Vrijdag stond in het teken van de media. Tijdens de tweede sessie kwamen vijf lokale kranten een sessie van G. bijwonen. Deze artikelen zijn zondag geplaatst en ik heb ze digitaal binnen gekregen. Het goede nieuws is dat ik jullie dan eindelijk legaal (hoop ik) foto's mag laten zien van de sessie en de naam Ginsan kan noemen, tenslotte stond het hier ook in alle kranten.

Vrijdagmiddag hebben we onze eerste rit gemaakt in een achtbaan! WHOEI!! We liepen heel gewoon naar huis toen Rebecca ineens vroeg: “Zijn jullie al in een attractie geweest”. Daarop moesten wij nee antwoorden waarop de foute gedachten in Rebecca opkwam om gewoon in de eerste de beste attractie, een achtbaan, te gaan. Daar zaten we dan met zijn vijven, Rebecca zat alleen in het karretje en zei dat ze ons niet meer aardig vond omdat ze niet alleen durfde!! Achteraf begrijp ik best waarom, wat ging dat ding stijl. Ik voelde mij als in een tekenfilmpje ik denk dat mijn gezicht geen rimpeltje meer had en het overgebleven vel in mijn nek hing.

Afgelopen zaterdag zijn Leonie en ik naar Tai Long Wan Sai Kung gegaan. Dat is het mooiste strand van Hong Kong. Alleen de heenweg was al heel indrukwekkend want na een metro en twee busreizen werden we met de speedboot naar een plaatsje in de buurt van het strand gevaren. Het was een plaatsje in de buurt van het strand, want we moesten eerst nog een uur door het woud lopen om het uiteindelijke strand te bereiken. Daar waren we dan om kwart over vier, op het mooiste witte strand met blauwe zee, in Hong Kong. Om vijf over half vijf vertrok de laatste speedboot vanaf dit strand terug naar het land waar we die middag vandaan kwamen. Welgeteld dus drie uur gerezen om 20 minuten op het strand te zitten, maar het uitzicht en de speedboten waren echt geweldig!!

De tijd gaat zo hard nu, nog 4,5 week en dan komen we alweer richting huis. We leren nu echt mensen kennen en willen nog zoveel zien! Daarom hebben we onze zondag besteed aan vele kleine dingetjes. Zo zijn we eerst naar Holland Street geweest, alleen maar om een foto van het bordje te maken met ons hoofd erbij. Daarna zijn wij naar Happy Vally gegaan om het voetbalstadion van Hong Kong op de foto te zetten, meer was hier niet te doen omdat alles dicht was. Vervolgens hebben we onze weg vervolgd naar Aberdeen waar we van afstand de Jumbo restaurants op de foto hebben gezet. We hebben niet de moeite genomen om een boot reisje te maken naar de Jumbo of beter bekend als de floating restaurants, want ze waren ontzettend lelijk overdag. Zondag avond was het dan zo ver, afgesproken met Chris en jawel voor het eerst ECHT Chinees gegeten. We zaten net en Chris was met de ober Chinees aan het praten toen hij zich tot ons richten en vertelde dat die zojuist onze bestellingen had doorgegeven: voorgerecht: Soep met meloen, kip en zeekomkommer. Hoofdgerechten: Kip (met hoofd en poot) met rijst. Daarnaast bonen taart met champignons en zeekomkommer. Nagerecht: rode bonen met rode bonen saus. Na het eten heeft Chris ons meegenomen naar Time Square, de hoofd winkelstraat, en naar de place to be Lan Kwai Fong. Hier kan je geweldig uit gaan en kroegentocht houden. We hebben in één van de barretjes met een drankje naar de eerste voetbalwedstrijd van gister gekeken.

Vanavond speelt Nederland. Wij hebben dus besloten om in ruil van de plannen van Jacky en Silvia, hun en Benita mee te nemen naar Orange Tree (een Nederlands Restaurant) en daarna een bar om de voetbalwedstrijd Nederland – Denemarken te bekijken. In Orange Tree kan je poffertjes en bitterballen bestellen, dus het zal mij benieuwen wat de Chinezen hier van vinden. Daarbij heb ik net een tafeltje besproken en jawel, in het Nederlands! Dus dat wordt denk ik heel erg gezellig. Silvia is vandaag op komen dagen in oranje kleding, dus die is ook al aardig in de stemming! Ik kijk dan ook erg uit naar vanavond en trouwens ook naar de rest van de week. Wat staat er namelijk op ons programma: allereerste is het woensdag weer een feestdag in Hong Kong, namelijk Dragon Boat. We gaan hiervoor naar de plaats Stanley en kijken hoe de Chinezen in een boot (met een draken hoofd) strijden om eerste plaats in een race. In Stanley ontmoeten we Chris en ook hem zullen wij aan de bitterballen krijgen en na Orange Tree neemt hij ons mee naar Mong Kok om daar weer tassen vol souvenirs te kopen. Vrijdagavond gaan we misschien naar Shrek 4, om ook eens een Chinese bioscoop van binnen te bekijken. Zaterdag is de wedstrijd Nederland – Japan en ook deze zullen wij gaan kijken in Lan Kwai Fong. Zondag gaan we dan met Jacky, Sylvia en waarschijnlijk ook Benita naar Macau om daar naar o.a. de hondenrace te kijken!

Nog twee weetjes: Slapen onder werktijden is hier heel gewoon. Dat is natuurlijk wel logisch als je als Chinees om 2 – 4 uur ’s nachts naar bed gaat en de volgende dag vroeg op moet. Een witte huid is hier het schoonheidsideaal. Jongens moeten daarbij wel iets bruiner zijn dan de meisjes, want dat geeft aan dat een jongen hard werkt. Dat wit het schoonheidsideaal hier is bevestigd ook de reden van de paraplu als de zon schijnt. Meisjes beschermen zich dan tegen een bruine huid. Ze houden hier helemaal niet van zon, naar het strand gaan doe je dus niet op zonnige dagen!

Ik zie dat dit wel een erg lang verhaal is geworden, dus ik waardeer het heel erg dat je geïnteresseerd bent in mijn avontuur en het einde gehaald hebt! Volgende keer zal ik geen twee weken in één verhaal stoppen!

• 14 Juni 2010 - 08:44

Hidde:

He Mandy,

Leuk zeg allemaal!!! Goed bezig!! Ben benieuwd naar alle nieuwe foto's die je hebt genomen! Veel plezier met voetbal kijken! Ik heb mijn oranje shirt ook al aan! HUP HOLLAND HUP!;)

xx Hid

• 14 Juni 2010 - 10:20

Wil:

je vind het een lang verhaal,maar het is zo leuk om te lezen dat je er zo door heen bent,hoor:-)
    Jullie hebben het maar druk,12 weken hong kong en nog tijd te kort komen.
    Jullie zullen het straks nog moeilijk krijgen om hong kong te verlaten.

xxx

• 14 Juni 2010 - 19:54

Karin:

Hoi Mandy,

Leuk verslag weer meid!!
    Ik zou daar wel in de smaak vallen met mijn witte huidje (hahaha).

Ik hoor van je moeder dat ze de zolder al aan het opruimen en vrijmaken is voor je, om al je aangeschafte spullen op te slaan.....
    Wel leuk hoor dat je zoveel souveniertjes meeneemt, leuke herinneringen!!!
    Grappig dat jullie gewoon 's avonds naar het Nederlands elftal konden kijken en dat hier heel Nederland ;s middags vrij moest nemen.

Maak er nog een leuke tijd van want voor je het weet is het weer voorbij. GENIET zou ik zeggen!!
    Groetjes van ons allemaal.

• 16 Juni 2010 - 17:07

Ingrid: