Een beestenboel (3e stageweek) - Reisverslag uit Fortress Hill, Hong Kong van Mandy Steehouwer - WaarBenJij.nu Een beestenboel (3e stageweek) - Reisverslag uit Fortress Hill, Hong Kong van Mandy Steehouwer - WaarBenJij.nu

Een beestenboel (3e stageweek)

Door: mandysteehouwer

Blijf op de hoogte en volg Mandy

16 Mei 2010 | Hong Kong, Fortress Hill

Hallo, leuk dat je weer langs komt om mijn verhaal te lezen!

Deze week weer veel leuke dingetjes gedaan. Het begon allemaal maandag (10 mei) toen wij bezig waren met een sessie met A. De dierenarts kwam langs om bloed af te nemen bij de dolfijn. Na afloop vertelde hij dat er bloed afgenomen ging worden bij één van de zeeleeuwen. En het leuke was dat Leonie en ik mee mochten!! Whoei, leuke foto's gemaakt (helaas mogen deze niet op internet gezet worden).

De uitleg over bloedprikken bij zoogdieren alleen voor de geïnteresseerde:
Het speciale aan bloed prikken bij zeezoogdieren is dat de bloedvaten niet aan de oppervlakte van de huid liggen. Dit omdat als de bloedvaten wel aan de oppervlakte zouden liggen het dier snel warmte zou verliezen. Want bloed is nou eenmaal transport middel en erg warm en wanneer het langs de iets koudere huid en de veel koudere omgeving (water) zou stromen zal het veel warmte hier aan af geven. Niet erg nodig dus en daarom hebben deze dieren ook een dikke speklaag om hun ingewanden en bloedbaan te beschermen en warm te houden. Bij de dolfijn kan je dus enkel alleen in de staartvin bloed prikken. In deze vin loopt een witte lijn (het bloedvat) en deze is in verhouding met wat je bij de zeeleeuw moet ondergaan nog aardig makkelijk te vinden. Bij de zeeleeuw is het bloed afnemen nog wat ingewikkelder. De dierenarts moet dan door de dikke vetlaag de Pelvis (bekken) en het staartbeen voelen. Daartussen maakt hij een driehoek en op 1/3 van deze driehoek gaat hij opzoek naar de wervelkolom. Op dit punt loopt vlak langs de wervelkolom het bloedvat waarin dus een 8 cm grote naald wordt gestoken. En dan maar hopen dat je in het bloedvat prikt.

In mijn vorige verhaal zei ik dat de tweede groep dolfijnen dinsdag getransporteerd zouden worden. Maar dit werd uiteindelijk verschoven naar woensdag. Dit keer werden er bij twee dolfijnen ook röntgenfoto's gemaakt van hun kaak, omdat deze eerder gebroken bleek te zijn bij één en de andere at niet. Het speciale aan verhuizen van dolfijnen is dat het allemaal heel voorzichtig en hygiënisch moet gebeuren. Hier in de tropen heerst een bacterie die met de regen mee komt. Dolfijnen worden hier heel ziek van. Het tweede is dat dolfijnen in het water hun organen ook een beetje drijven als het waren. Als ze dan uit het water komen worden alle organen op elkaar op de buikwand gedrukt. Dat ligt dus zoals je begrijpt niet zo lekker en is erg gevaarlijk voor afknellingen)

Dit weekend heb ik mijn Engelse plan van aanpak ingeleverd! Hopelijk levert dat een goed cijfer op! Verder ben ik met Leo naar het Victoria Park in Causway Bay geweest. Het Victoria Park is een groot sportpark waar alle soorten sporten kunnen worden beoefend en waar het rijk is aan ontspanningen. Het bijzonderst was het pad met rechtopstaande stenen waar je met blote voeten overheen moet lopen. Dan onderga je dus een soort van voetenmassage. En het raarst was een steenbak waar kinderen in aan het spelen waren (soort van zandbak dus alleen dan gevaarlijker). Ook hier kwamen wij weer Picknickende mensen tegen waarover ik het had in één van mijn eerste reisverslagen. Ik weet daar nu wel iets meer over. Het is zo dat de buitenlandse mensen hier door de weeks voor de rijke mensen werken. Omdat de rijke Hongkongers zo blij zijn dat deze mensen naar Hong Kong zijn gekomen en voor hun zorgen door de weeks willen ze hier iets voor terug doen. Daarom passen de rijken mensen op voornamelijk zondagen op de kinderen van hun schoonmakers en kunnen deze vrouwen op hun kindervrije zondag echt ontspannen. Dit doen ze dan massaal in groepjes op kleedjes.

Vandaag was een bijzondere dag! We zijn roze dolfijnen wezen spotten. En jawel ik wel twee redelijke foto's kunnen nemen. Die zal ik dan ook heel trots aan jullie laten zien! Vanmorgen zaten we om 10 uur op de boot die vertrok van Lantau Island, met een blauwe lucht en veel zon. Om 11 uur kwamen we de eerste dolfijn tegen. In totaal hebben we in één uur iets van 15 dolfijnen gezien!! Het aller bijzonderst is dat de roze dolfijn alleen in de zee van China leeft. De dieren worden grijs geboren maar naarmate ze volwassen worden kleuren ze steeds meer roze. Het dier wordt enkel steeds zeldzamer door de vieze Chinese zee, het droogleggen van de zee en de grote visvangsten in Hong Kong. Ik heb nog wat foto's vanuit een boekje gefotografeerd, deze zal ik hieronder bijvoegen zodat jullie de dolfijnen wat beter kunnen zien!

Aankomende woensdag ga ik een bezoekje brengen aan de paardenraces hier in Happy Vally in Hong Kong. Ik heb gelezen dat er al meer dan 350 keer een bedrag van HK$ 260.000 (26.000 euro) is uitgekeerd bij een inleg van HK$1,30 (0,13 eurocent).

Ik hoop dat jullie het verhaaltje een beetje leuk vinden, ondanks de vele theoretische tekst!!

  • 16 Mei 2010 - 12:04

    Wil:

    Weer een leuk verhaal,appart van dat bloedprikken van die dolfijnen en zeeleeuw.
    En nu hopen jullie zeker woensdag jullie reis terug te winnen:-)
    Ook

    xxx

  • 16 Mei 2010 - 12:17

    Tim:

    Zo ik heb alles even doorgelezen hoor =D best een lang verhaal zo in 1 x, maar wel heel vet wat je daar allemaal doet en ziet :o vooral die cultuur met al die op de stoep zittende chinezen enzo :D

    Maar ook dat je daar zo goedkoop allemaal kunt en zien enzo.. ben wel een beetje jaloers :( :P maar China is nu wel een optie voor mij geworden om eventueel een buitenlandse stage te doen ;-)

    Vond het wel toepasselijk hoe je dat zei dat je je nu als een chinees in NL voelde.. want voor hun is NL natuurlijk ook vet vaag :P en het ziet er trouwens wel vet schoon uit.. alles is er bijna te perfect als ik de fotos zo bekijk, maar wel heel mooi =)

    Nou veel plezier verder =D maar dat komt vast wel goed :D 't is nu kwart over 8 's avonds bij jou toch? hoe dan ook! maak nog maar een boel foto's! oh en filmpjes zijn ook altijd leuk om achteraf sfeer te proeven zegma :P (tip van de dag! :P)

  • 17 Mei 2010 - 00:05

    Pien Van Hout:

    Heey!

    Gaaf verhaal. Ik hoop ook nog een dolfijnenspot bootreis te kunnen maken hier Down Under.
    Geniet ervan en succes met het onderzoek!

    xx Pien

  • 17 Mei 2010 - 21:23

    Martin:

    ik wist niet dat je zulke duidelijke fotos van die witte/roze dolfijn had. die zijn wel mooi!
    ik ben morgen hele dag naar amersfoort, weet niet hoe laat ik thuis ben. ik hoop rond 4 uur-half 5.

    xxx

  • 18 Mei 2010 - 20:19

    Karin:

    Hoi Mandy,

    Jullie hebben volgens mij de tijd van je leven!! Jullie doen echt veel leuke en verschillende dingen zeg!
    Weer leuk om je verslag te lezen en wat een mooie foto's!! We hebben hier ook eindelijk de winterjas in de kast gehangen hoor! Maar we lopen er nog lang niet zo bij als jullie op de foto!! Veel plezier maar weer....
    Groetjes Karin

  • 19 Mei 2010 - 22:08

    Hidde:

    He Mandy,

    Het klinkt allemaal echt super leuk wat je allemaal aan het doen bent!!! Goed man!!! Het weer is bij jou ook een stuk beter dan bij mij!! Ik heb toch ook al aardig wat regen gezien! Geniet er maar goed van en veel plezier vanuit Australie!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hong Kong, Fortress Hill

Mandy

In 2010 ben ik afgereisd naar Hong Kong om daar 3 maanden op stage te gaan. Sindsdien ben ik verslaaft aan reizen en waarbenjij.nu. Beide zorgen er nog steeds voor dat ik elke vakantie lekker achter de computer kruip en mijn belevingen met de rest van mijn vrienden en familie deel! Willen jullie weten welke avonturen ik de laatste jaren tijdens mijn rondreizen heb beleeft, kijk dan even rond op mijn pagina!

Actief sinds 03 April 2010
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 46426

Voorgaande reizen:

28 Juni 2014 - 06 Juli 2014

Rondreis Jordanië

21 Juni 2013 - 12 Juli 2013

Java en Bali

16 Juni 2012 - 06 Augustus 2012

Van Hongkong naar Bangkok

11 Augustus 2011 - 25 Augustus 2011

Rondreis Egypte

24 April 2010 - 18 Juli 2010

Stage Hong Kong

Landen bezocht: