Aankomst LUXOR - Westoever - Reisverslag uit Doorn, Nederland van Mandy Steehouwer - WaarBenJij.nu Aankomst LUXOR - Westoever - Reisverslag uit Doorn, Nederland van Mandy Steehouwer - WaarBenJij.nu

Aankomst LUXOR - Westoever

Door: mandysteehouwer

Blijf op de hoogte en volg Mandy

28 Augustus 2011 | Nederland, Doorn

11/8: Om 21.00 uur zijn we aangekomen in de boot waar we de komende dagen overnachten voor de Nijlcruise die onderdeel maakt uit van onze rondreis door Egypte. We hadden verwacht dat het een uur later zou zijn in vergelijk met Nederland maar dit blijkt dus niet zo. Sinds de revolutie blijkt er geen tijdsverschil meer te zijn. Daarom was er nog een beetje tijd over om een uitstapje in Luxor te maken.

We zien op straat auto's en motors zonder verlichting of met enkel wat kerstverlichting, motorrijders zonder helm en mensen die rijden met paard en wagen. Onze reisleider woont in Luxor en laat een muur zien. Deze muur omcirkelt een stuk grond waarop tot voor kort zijn ouderlijk huis stond. De regering heeft zijn ouders uit huis gezet en tegenspraak wordt niet gewaardeerd. Mensen die hun huis niet verlieten werden op straat gezet en hun huis werd uiteindelijk gesloopt. Na de revolutie is de muur van het omringde stuk grond doorbroken en hebben de mensen een muur om hun oorspronkelijke stuk grond gebouwd. Tijdens de rondleiding krijgen we een typisch Egyptisch drankje aangeboden; een mengsel van ijs met vloeistof uit suikerriet. Verder komen we langs een tent dat bewaakt wordt door een militair, te bang om een foto te maken als hij kijkt laten we het moment voorbij gaan, maar later horen we dat in deze tent arme mensen voor weinig geld (à gratis) kunnen eten. Tevens bezoeken we een Christelijke kerk. Momenteel vasten de christelijke Egyptenaren 15 dagen omdat dit de periode was dat Maria in Egypte zou zijn geweest. Aan de linkerkant van de kerk zitten de mannen en aan de rechter- en bovenkant zitten de vrouwen.

12/8: Om 4.30 uur zijn we opgestaan om vervolgens om 5 uur aan het ontbijt te zitten. Als we om 6 uur de boot verlaten zijn de boeren al aan het werk op het al snik hete land. Dit werken gebeurd veelal handmatig, maar soms ook m.b.v. een broodmagere ezel (met wagen). Aan de kant van de weg (die we berijden met een busje) staat zo nu en dan een man met een geweer. In een busje rijden is tamelijk veilig omdat er bijna geen verkeer rijdt, het meeste "verkeer" hier zijn ezels en paarden die een wagen trekken. Maar mocht er iemand de weg op willen of aan de verkeerde kant/in de weg rijden dan wordt er niet geremd maar wel flink getoeterd en met lichten geseind. We zitten al in het busje maar waar zijn we naar op weg? Vandaag zullen we de westoever en Luxor tempel bekijken.

Onze eerste stop is de Vallei der Koningen. Daar aangekomen staan de verkopers al te dringen bij de busjes en lopen ze allemaal meteen op je af om ze hun spulletjes te laten zien. Niets zeggen en lachen helpt om ze duidelijk te maken dat je niets wilt kopen. In ieder geval mag je niets kopen omdat je anders nooit van ze af komt. In de vallei bezoeken we drie van de 62 graven. Om een graf te maken zijn er 6 soorten werkzaamheden: hakken, stenen glad maken, rode lijnen tekenen, blauwe lijnen tekenen, en 2 werkzaamheden die betrekking hebben op het inkleuren. Elke familie had zijn eigen werkzaamheid of specialisatie en het was onmogelijk om iets anders te doen. Wanneer de farao overleed werden al zijn ingewanden (behalve zijn tong en hart) verwijderd, waarna het lichaam werd bewerkt, gedroogd in zout en ingewikkeld. Het mummificatie proces duurt 70 dagen. In deze dagen konden de werkers nog 40 dagen doorwerken om het graf voor hun farao af te maken. De overige 30 dagen besteden ze aan het schoonmaken van het graf. Als de farao in zijn grafkamer was gezet werden al zijn dierbare spullen en eten erbij geplaatst. Zo kan de koning voortleven als hij terugkeert in zijn lichaam. Om de koning volledig van dienst te zijn werden soms dienaren in de grafkamer gehouden. Deze mensen leeft uiteraard nog terwijl ze in de grafkamer werden gezet en stierven hier dus ook omdat de kamer na het plaatsen van de mummie volledig werd afgesloten met stenen en nooit meer geopend werd. De tempels ontstonden omdat piramides te opvallend waren voor rovers, en een lichaam zomaar begraven in de grond opgegeten zal worden door jakhalzen. Omdat de Egyptenaren goden maakte van alles waar ze bang voor waren ontstond Anubis, de god van de mummificatie. Deze god wordt vaak afgebeeld met een weegschaal met een hart en een veer. Wanneer de farao een zuiver hart had was zijn hart symbolisch lichter dan de veer en kon hij herrezen. Vandaar dat het hart van de farao bleef zitten tijdens de mummificatie. Wanneer de farao iets op zijn geweten had zou zijn hart zwaarder zijn dan de veer en daardoor dus de grond bereiken waar het opgegeten zou worden door de dieren. De farao moest voor zijn terugkeer de gebeden van de muur aflezen. De graftempel werd gescheiden door 12 doorgangen. Bij elke doorgang stond een wachter die de farao een vraag zou stellen die hij alle moest beantwoorden met "nee" zodat zijn doorgang vrij is en de farao zijn weg en gebed kon vervolgen. Om antwoord te geven op deze vragen moest de mummie dus ook zijn tong behouden. Aan het einde van de tempel en het gebed zal de geest terugkeren in zijn lichaam en daarmee zullen alle organen ook terugkeren.

Na de Vallei der Koningen bezochten we een klein fabriekje waar mensen van gesteente uit de bergen handmatig vazen maakte. Na deze korte stop vervolgde we onze weg naar de tempel van Hatsjepsoet. Naast de tempel, in de bergen, zijn gaten en één kleine tempelingang zichtbaar. Ons is verteld dat de tempelingang het graf is van de architect van de tempel van Hatsjepsoet. De gaten zijn graven voor de werkers die aan de tempel hebben gewerkt. Hatsjepsoet was een vrouw maar kleden zich als een man, omdat ze op deze manier aanzien had en 16 jaar Egypte kon regeren. Omdat Hatsjepsoet anders was dan alle andere vrouwen en geen mannelijke farao was wilde zij niet bij de Vallei der Koningen, maar ook niet bij de vrouwen, bijgezet worden na haar dood. Daarom koos zij er voor om een tempel voor haarzelf te laten bouwen.

Alle graftombes en tempels staan aan de westoever van Luxor. Hier gaat de zon onder en begint dus de duisternis. In het oosten van Luxor, waar de zon opkomt, staan de herdenkingstempels waar herdacht en gefeest wordt. Het oosten is dus het deel van het leven.